שאלות ותשובות על בדיקת בלוטת התריס

בלוטת התריס נמצאת בין הצוואר לבית החזה. התפקיד שלה הוא לווסת את חילוף החומרים בגוף. נדרשת לה בדיקה אם חילוף החומרים אינו מרגיש תקין או אם אנו חשים גוש בולט באזור הבלוטה. לרוב, המאורעות הללו יקרו יחד ויצריכו את יישום הבדיקה על מנת לבחון את שהתרחש.

כיצד מתבצעת בדיקת בלוטת התריס?

הבדיקה מתבצעת באמצעות דימות אולטרסאונד ועל כן שמה הוא אולטרסאונד בלוטת התריס. בבדיקה עוברים עם מתמר, סורק ידני, על בלוטת התריס, לא לפני שמורחים עליה ג'ל לחידוד תמונת האולטרסאונד. באמצעות הסריקה ניתן להפיק דימות מלא של האיבר ולקבל תוצאות-בדיקה בתוך מספר מועט של שעות מרגע סיומו.

האם הבדיקה הזו מיושמת כאמצעי עזר לביופסיה?

כן. היא נעשית על מנת להכווין את המטפל לקראת לקיחת דגימת רקמה מבלוטת התריס. ביופסיה, בשונה מאולטרסאונד, היא בדיקה שנעשית על איבר או תא מהאיבר שנלקח מחוץ לגוף האדם. בדיקה זו משמשת לגילוי גידולים סרטניים בבלוטת התריס, במידה ואנו חשים גוש בולט או כאב כלשהו באזור.

מתי אנו – כפציינטים נצטרך, ככל הנראה, בדיקה מסוג כזה?

כאשר אנו חשים חנק או כאב באזור הצוואר התחתון, או כאשר בלוטת התריס מאד כבדה ויוצאת כלפי קדימה בצורת גוש. אם אתם מבחינים בכך בגופכם, גשו מיד להיבדק אצל רופא, בצעו בדיקות מעבדה לגילוי גידול סרטני ובמקביל בצעו בדיקת בלוטת התריס באמצעות אולטרסאונד.

היכן ניתן לבצע את הבדיקה?

במכון פרטי המקבל את לקוחות קופות החולים או במוסד רשמי של אחת מקופות החולים בה הנכם חברים. מומלץ לבחור במיקום קרוב למגוריכם או למרפאת קופ"ח בה אתם מטופלים בדרך כלל על מנת להסב לכם גישה מהירה ככל האפשר לבדיקה נחוצה זו.

מהי פרוצדורת הבדיקה וכמה זמן היא אורכת?

אולטרסאונד בלוטת התריס אינה בדיקה שצפויה לארוך זמן רב. היא מצריכה מספר דקות של המעבדן עם הסורק הידני על בית החזה והצוואר התחתון שלכם – לשם סריקת הבלוטה. הבדיקה לא מלווה בכאב בכלל. תוצאותיה מתקבלות מספר שעות לאחר ביצועה והן נשלחות לרופא המפנה, אשר יעדכן אתכם במשמעויות התוצאות שהתקבלו.